OSTROŻNIE Z KONKURSAMI W SOCIAL MEDIACH

Zasięgi, zasięgi, zasięgi – to mantra wśród prowadzących profile, które promują różne marki lub produkty na portalach społecznościowych. Nic więc dziwnego, że imają się niekonwencjonalnych chwytów na rozszerzenie zasięgów. Jednym z najmodniejszych takich trików w ostatnim czasie są konkursy. Jednak w posługiwaniu się nimi należy być bardzo ostrożnym.

Obecnie bardzo modne są konkursy polegające najczęściej na wywołaniu określonej reakcji na opublikowany post oraz dodaniu komentarza stanowiącego odpowiedź na zadane w nim pytanie (na  przykład o trudną do precyzyjnego wskazania liczbę). Następnie osoba, która wskaże poprawną odpowiedź lub będzie jej najbliższa, wygrywa nagrodę, najczęściej jest to produkt promowanej marki lub możliwość zrobienia zakupów w sklepie tej marki za określoną kwotę. Jednak, takie konkursy choć są atrakcyjnym instrumentem budowania zasięgów w SoMe, niosą ze sobą szereg zagrożeń. Dlatego aby nie wylać dziecka z kąpielą, i na nich zwyczajnie nie stracić, warto przygotować je z głową.

Bolesna interpretacja

O tym , jak bardzo bolesne mogą być skutki radosnej improwizacji przekonał się jeden z przedsiębiorców w wydanym 25 sierpnia 2020 roku wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wcześniej na portalu społecznościowym zorganizował konkurs, którego zasady były następujące: należy polubić konkursowy post (wraz ze zdjęciem), udostępnić je na swoim profilu i w komentarzu podać liczbę replik pewnego towaru znajdujących się w sklepie stacjonarnym na wystawach i ścianach. Zostało to zakwestionowane przez Naczelnika Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie, który nałożył na właściciela profilu karę pieniężną w wysokości 10.610 zł, za urządzanie gry losowej bez wymaganego zezwolenia.

Konkurs nie może być loterią

Zgodnie bowiem z przepisem art. art. 2 ust. 1 pkt 10) ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku  o grach hazardowych, za grę losową uważa się również loterię promocyjną, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie bierze się udział  w loterii, a jej organizator  oferuje wygrane rzeczowe. Art. 3 powoływanej ustawy stanowi zaś, że urządzanie loterii promocyjnych wymaga zezwolenia właściwego organu – w tym przypadku jest to dyrektor izby administracji skarbowej. Organizacja takiej loterii bez wymaganego zezwolenia jest zagrożone karą pieniężną, której wysokość zależy od wartości oferowanych nagród i wysokości przeciętnego wynagrodzenia.

Hazard pod szczególnym nadzorem

Spór, który rozstrzygał Naczelny Sąd Administracyjny, dotyczył tego, czy za loterię promocyjną (a zatem grę losową w rozumieniu powoływanego przepisu ustawy), można uważać taką , w której uczestnik nie kupuje losu za wskazaną kwotę, ale dokonuje innej czynności na rzecz organizatora (w tym przypadku – chodzi o „polubienia” i „udostępnienia” zwiększające zasięg zarówno samego posta, jak i całej marki). Skład orzekający uznał, że „nabycie innego dowodu w grze” może odbyć się również przez opisane powyżej działanie, nie tylko przez transakcję finansową. Tym samym, uchylony został poprzedni wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i oddalono skargę przedsiębiorcy. Wyrok jest prawomocny.

Warto być rozważnym

Dlatego nie traćmy głowy, kiedy gra toczy się  o uzyskanie jak największych liczb wyświetleń, polubień, komentarzy, udostępnień, czy też jeszcze innych form interakcji z klientami.  Przy tworzeniu ich koncepcji czy regulaminu, warto uniknąć wspomnianych zagrożeń. Więc jeśli prowadzisz profil w mediach społecznościowych, chcesz go wypromować przez organizację konkursu i zastanawiasz się nad prawnymi aspektami takiego przedsięwzięcia, zachęcamy do kontaktu z naszą Kancelarią.

Polecane

Specjaliści

Partner, Radca prawny

Paweł Michalak

Współzałożyciel i Partner zarządzający Kancelarii. Jest specjalistą w zakresie ochrony własności intelektualnej i danych osobowych, […]

czytaj więcej
Partner, Radca prawny

Katarzyna Kosicka-Polak

Współzałożycielka i Partner Kancelarii. Kieruje zespołem prawa administracyjnego oraz prawa mediów i reklamy. Z sukcesem […]

czytaj więcej
Partner, Radca prawny

Artur Zawolski

Radca prawny, partner i współzałożyciel MKZ Partnerzy. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie, Wydziału Prawa i Administracji (1998) […]

czytaj więcej
Radca prawny

Alicja Kosicka

Alicja Kosicka posiada ponad trzydziestoletnie doświadczenie w świadczeniu usług prawnych na rzecz podmiotów indywidualnych oraz […]

czytaj więcej
Radca prawny

Izabela Wąsowska

Izabela Wąsowska jest członkiem zespołu doradzającego przy przedsięwzięciach inwestycyjnych, w szczególności w obszarze nieruchomości. Specjalizuje […]

czytaj więcej
Adwokat

Karina Banaszczyk

Karina Banaszczyk specjalizuje się przede wszystkim w prawie karnym. W ramach swojej praktyki kompleksowo reprezentuje klientów […]

czytaj więcej
Radca prawny

Piotr Kosiacki

Piotr Kosiacki jest ekspertem w zakresie obsługi klientów w sprawach z zakresu prawa handlowego, gospodarczego […]

czytaj więcej
Radca prawny

Katarzyna Ignatowicz-Dębska

Katarzyna Ignatowicz-Dębska prowadzi kompleksową obsługę prawną wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni, administratorów nieruchomości oraz właścicieli (zarówno prywatnych, […]

czytaj więcej
Radca prawny

Agnieszka Wach

Agnieszka Wach w trakcie swojej pracy zawodowej zdobyła bogate doświadczenie w prowadzeniu sporów sądowych. Reprezentuje […]

czytaj więcej
Radca prawny

Barbara Skrok

Barbara Skrok pracuje w zespole świadczącym obsługę prawną na rzecz podmiotów prowadzących działalność leczniczą. Doradza […]

czytaj więcej
Radca prawny

Justyna Bachórska

Justyna Bachórska pracuje w zespole prawa cywilnego i rodzinnego. W ramach praktyki doradza osobom fizycznym, […]

czytaj więcej
Radca prawny

Aleksandra Grosicka – Soczyńska

Aleksandra Grosicka jest specjalistą w zakresie obsługi klientów w sprawach z zakresu prawa handlowego, gospodarczego, […]

czytaj więcej
Radca prawny

Anna Sobocińska

Anna Sobocińska doradza osobom fizycznym i przedsiębiorcom. Reprezentuje Klientów Kancelarii w sporach sądowych oraz nadzoruje […]

czytaj więcej
Aplikant radcowski

Jakub Szmelcer

Jakub Szmelcer jest odbywa obecnie aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. W […]

czytaj więcej
Aplikantka adwokacka

Anna Kalita

Anna Kalita jest aplikantką adwokacką III roku przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Specjalizuje się […]

czytaj więcej
Prawnik

Karolina Lewandowska

Karolina Lewandowska jest studentką IV roku na wydziale Prawa i Administracji na Uczelni Łazarskiego w […]

czytaj więcej
Praktykant

Sylwia Pawlonka

Sylwia Pawlonka jest studentką V roku Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Doświadczenie […]

czytaj więcej
prawnik

Mateusz Panasiuk

Mateusz Panasiuk jest absolwentem Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego jak również Prawa […]

czytaj więcej
Dyrektor ds. Administracyjnych

Olga Morzy-Sobiczewska

Olga Morzy-Sobiczewska od lat zarządza biurem Kancelarii oraz personelem administracyjnym. Koordynuje i wspiera obsługę księgowo […]

czytaj więcej
Asystentka biura

Karolina Harbaszewska

Karolina Harbaszewska wspiera pracę biura Kancelarii oraz prawników. Zdobywała doświadczenie w pracy administracyjno – biurowej […]

czytaj więcej
Asystentka biura

Monika Truszkowska

Monika Truszkowska zajmuje się sprawami organizacyjno-administracyjnymi, obiegiem dokumentacji, pocztą przychodzącą i wychodzącą oraz bieżącą obsługą […]

czytaj więcej
Klient biznesowy Klient indywidualny
Panel klienta