CZEGO DZIŚ MOŻNA NAUCZYĆ SIĘ OD ORSONA WELLESA. CZYLI JAK POGODZIĆ INTERESY PRODUCENTA I REŻYSERA

Marzeniem każdego producenta jest zrobić film wybitny artystycznie, jak najmniejszym kosztem, będący na szczytach list oglądalności. Ale jak do tego doprowadzić? Od czego zacząć? Na co zwrócić uwagę nie tylko w umowach, ale też w relacjach?

O tym wszystkim mówiła mec. Katarzyna Kosicka – Polak podczas warsztatów IMPAKT, zorganizowanych przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Szkolenie prawne on-line miało tytuł  „Umowa z reżyserem filmu z przeniesieniem praw autorskich” a uczestniczyli w nim producenci i reżyserzy.

IMPAKT to intensywny program warsztatów, który przygotowuje młodych producentów filmowych do specyfiki pracy w kinie autorskim. Za twórcami muszą stać efektywni producenci, potrafiący połączyć sztukę z podejściem biznesowym: wypracować wspólną wizję filmu, zdobyć środki na jego realizację i wprowadzić go na rynek. Kino autorskie wymaga znajomości specyfiki pracy przy projektach artystycznych, finansowanych głównie ze środków publicznych, z artystami o bardzo wysokim poczuciu niezależności oraz – z drugiej strony – stawiania czoła coraz wyższym wymogom stawianym przez rynek polski i międzynarodowy w zakresie dystrybucji i promocji filmu.

Reżyser versus producent

– W kinie za moment zmian w relacjach między reżyserem i producentem uważa się lata 40-te XX wieku. Zaczęto zwracać uwagę na wagę pozycji twórcy filmu, a sami artyści zaczęli walczyć o swoje prawa. Wydarzenia te zbiegły się w czasie z pojawieniem się „cudownego dziecka” Hollywood Orsona Wellesa – wyjaśnia mec. Kosicka-Polak.

Zwraca ona uwagę, że ze względu na hierarchię podejmowania podstawowych decyzji dotyczących kształtu filmu i sposobu jego wytworzenia rozróżnia się model producencki i model reżyserski produkcji filmowej.

Młodzi producenci i reżyserzy pracujący w warunkach europejskich na warsztatach mec. Kosickiej-Polak dowiedzieli się m.in. o tym, czym się różni umowa o dzieło od umowy zlecenia, która z nich obowiązuje między producentem a reżyserem, jakie niezbędne elementy powinna mieć taka umowa, co jeśli budżet filmy będzie większy od zakładanego, czym różni się przeniesienie praw autorskich od udzielenia licencji, a w końcu, co się dzieje z filmem niedokończonym i czy wszystko musi być „na piśmie”.

Wśród innych prowadzących warsztaty IMPAKTu znaleźli się czołowi polscy producenci, reżyserzy, scenarzyści i konsultanci scenariuszowi oraz specjaliści od promocji, dystrybucji i prowadzenia biznesu, m.in.  Katarzyna Ślesicka, producentka i kierownik produkcji, Anna Wydra, uznana producentka m.in. nominowanego do Oscara „Królika po berlińsku” oraz „Komunii”; Andrzej Mellin, kierownik katedry scenariopisarstwa PWSTFiT; Joanna Solecka, międzynarodowa specjalistka od filmowego PR i marketingu; Ana Brzezińska, specjalistka od nowych mediów, reżyserka filmów dokumentalnych i wielu wielu innych.